Vecka 39

Du är på dag 267 av 280. (95,4%).
Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 0 fulla dagar (v38+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 15 jun 2009
Du har 13 dagar kvar till beräknad förlossning.

Kroppen: Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. När barnet slutgiltigt har lagt sig med huvudet nedåt är först huvudet rörligt (R), sedan brukar det gå över till att bli ruckbart (Ru). Slutligen fixeras huvudet (F) vilket kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Det närmar sig. Flera gånger om dagen får jag frågan, är du nervös? -Nääää, absolut inte. Föder barn gör jag ofta så det är väl inget att vara nervös över.
DAAAH! Jag är inte mig själv just nu och det beror naturligtvis på att jag är kalasnervis över min förlossning. Jag vet inte vad jag har att förvänta mig eftersom det är första gången. När?, var?, hur?...har ingen j*vla aning, känns lite småjobbigt. Men eftersom kvinnor föder barn runt om i världen var och varannan minut utan broblem så ska väl jag oxå kunna klara av det.
Just nu är det väntan som tär.
Tips på hur man på egen hand kan få igång värkarna tas gärna emot =)





Kommentarer
Emma, Oliwers mamma

Ska försöka ge dig tips på torsdag vännen.

Förstår om du e nervös. Det ska man vara ... hihi

2009-06-02   23:15:08    http://fantasiemma.blogg.se/
Jessica

Aaa, det får du allt göra =)

2009-06-02   23:19:41    http://kackisen.blogg.se/
Martina

jag har också lite tips men känns inte som att de är något ja vill skriva ut här =) hahaa

2009-06-03   07:04:09  

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback