Gå höger! (Då går hon vänster)

Min dotter, min kära kära dotter! Vad ska man säga?! Hon är inne i en fruktansvärd period just nu. Och vi som föräldrar blir lite smått förvirrade av hennes testade hela tiden. Vad ska man gå med på?! Ska en (snart) tre åring få bestämma allt? -NEJ! Men var går gränsen???

Trottset började strax innan Alissa fyllde två men blev aningen värre när lillebror föddes. Det är nog inte så lätt att vara van vid att få all uppmärksamhet av mamma och pappa till att helt plötsligt dela den med någon annan. Hon gör ALLT för att synas/höras och inte minst få som hon vill. 
Hon vill gärna spela "bebis" och få lika mycket hjälp som Adrian, t ex bli matad, buren m.m. Jobbigt! Trotts det har hela biten med att bli blöjfri på natten gått jättebra. Nu var det flera veckor sedan hon använde blöja sist. Även att sluta med napp har fungerat, dock har det varit snäppet svårare. Det var i slutet av januari som hon samlade ihop alla sina nappar och la i en skål ute på altanen. Efter en stund hade fågelbebisarna varit framme och tagit dom. Det var spännande i början men inte fullt lika kul när hon sedan insåg att hon inte skulle få tillbaka dom. Det har varit en kamp sedan dess eftersom lillebror använder napp.

Det värsta just nu är hennes envishet. Det kan väl vara bra på ett sätt men i det här fallet så ger hon sig inte förren hon får som hon vill. Tyvärr blir det ibland så att man ger med sig för att slippa skrik.

Jag vet att många med barn i samma ålder läser min blogg så ni får gärna dela med er av råd och tips. För visst är väl inte mitt barn den enda som beter sig såhär?! (Även om jag faktiskt ibland tror det)
Vad gör ni när era barn trottsar?


Här var hon liten och lugn...

Kommentarer
Fia

hua vad jag känner igen mig på alissas beteende. Wille är likadan och jag blir galen. Tjejerna var inte så här inte vad jag kan minnas i alla fall. Men Wille han ger mig nya utmaningar varje dag.... Jag hoppas det snart går över för jag blir galen han bråkar med tjejerna och envisas men han kan oxå vara världens goaste när han vill det. :-) Du är ju inte ensam i alla fall och man får ju välja sina strider när de är i trotts dom testar ju sina gränser och vi får helt enkelt stå på oss ovh tumma på det vi kan tänka oss att tumma på och vara hårda på sånt vi inte accepterar som att bitas i mitt fall med Wille det får han INTE göra helt enkelt. Grå hårig för mindre kommer jag bli :-) jag tycker att det känns mer med grabbar än tjejer men jag hoppas att så inte är fallet :-) Emilia är ju inne i en förtid till tonåren så hon kan hon med men på ett annat sätt. Hon hjälper mig mycket så de ska hon ha all tacksamhet för men när hon tjurar till så jäklar vilket humör. Fasar för tonåren och vi som är såååå lika jag dör ju haha det får bli Johans uppgift att ta hand om vi är alldeles för lika :-) ( hon är en lillmamma som VILL hjälpa till med de mesta jag får säga till henne att hon INTE är mamma utan barn så hon behöver inte göra som jag. Hon lägger sig i och ska reda upp när barnen bråkar och Vincent får ju knappt pipa innan hon är där :-) jätte gulligt alltså men hon får gärna vara bara barn lite längre :-) hon är likadan i skolan har fröken sagt :-) Ja ja nu ska jag sluta babbla. Hoppas att trottsen slutar snart och att hon blir mer lätt hanteröig lilla Alissa :-) Kraaaaaam Fia

2012-04-04   08:55:07  
Svärmor

Jag lovar Jessica att alla föräldrar går igenom detta från lite till mycket.

Men försök fast de e svårt att ett NEJ är ett NEJ.

Man känner sig elak och dum men lovar att det lönar sig i slut ändan.

Jag har haft fyra barn att uppfostra och de har ej varit dans på rosor hela tiden.

Den sista inga namn nämnade gjorde mig gråhårig. Hon var som alla de andra tre ihop.

Kramiz Gumman försök stå ut och var konsekvent.



Ps: Glöm ej mamma tid med sessan hon behöver vara ensam med sin mamma ibland. Typ gå ner och fika hos mormor ja vad som helst men bara med mamma.

2012-04-04   21:00:42  

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback