Stor barnvagn

En tanke...
 
Jag lade märke till att alla barnvagnar var så enormt stora när vi var i Danmark förra året. Verkligen bamse stora! Är det bara en "inne" grej eller är barnen större i Danmark tänkte jag. Liggdelen hade ju passat en 5 åring, och där satt barnen lösa och kröp runt. Mycket konstigt. Men så när vi var på ALV i lördags såg jag dessa enorma vagnar igen, och självklart ägda av danskar. Varför så stora?! Går dom änns in i bilen? Isf måste vagnen vara det enda som får plats. Men varför väljer man en så stor vagn? Bebisen vill ändå inte ligga ner efter 6 mån, det är ju då man byter till sittdel. Men tittade man ner i liggdelen på vagnarna i lördags var barnen i size med Alissa. Som sagt, mycket konstigt.
Vad jag har hört så ligger Danmark ett steg framför oss när det gäller trender. Men att trenden med STOR barnvagn skulle komma hit tvivlar jag på. I Svergie ska vagnen vara så liten och smidig som möjligt. För oss är en "Brio Happy" en stor vagn, men i Danmark är den väldigt liten.
Googlade lite på nätet och tydligen så väljer man stor vagn i Danmark för att barnen där sover ute i vagnen på dagis till 2-3 års ålder. Och för att dom då ska kunna sova så bekvämt som möjligt krävs det stora och väl rymliga vagnar. Liggdelen ligger vanligtvis på 97 cm...ungefär så att Alissa skulle kunna ligga raklång i den.
 
Är det någon mer som har lagt märke till danskarnas vagnar?
Trackback