Amma?

För oss nyförlösta mammor känns amning som ett hett ämne. Alla har sin åsikt och alla har oxå delad erfarenhet.

När jag väntade Alissa hade jag stora förväntningar gällande amning. Det var absolut något jag ville göra och det kändes som ett självklart val att mitt barn skulle få bröstmjölk. Dom första dygnen gick det bra att amma, men så fort vi kom hem började jag få sår och det gjorde ONT. Jag började få ångest inför varje matning och varje gång jag la henne till bröstet grät jag av smärta. Självklart gör det ont i början, men tar barnet bröstet rätt så ska det inte bli sårigt. Alissa tog bröstet fel och fick inget bra grepp. Tillslut kände både jag och Jimmy att det fick vara nog, jag ska inte behöva må dåligt av att amma. Började ge ersättning och då blev både mamma och bebis gladare, Alissa blev mätt och jag slapp ha ont. Det bästa beslutet någonsin! Jag kunde äntligen börja fokusera på våran lilla prinsessa istället!

Jag kände stor skuld efter att jag slutade amma, i två ynka veckor fick hon min mjölk innan vi gav upp. Jag vågade knappt berätta för någon att jag redan slutat och för dom som frågade om jag ammade fick jag snea blickar av när jag berättade som det var. Kanske är det så att vissa som aldrig haft problem inte förstår hur det känns när det inte fungerar.
Idag anser jag mig inte som en sämre mamma för att jag slutade tidigt. Jag fick precis lika mycket närhet och kontakt med mitt barn även om hon fick på flaska istället för bröstet. Jag gjorde det som passade mig och mitt barn BÄST!

Med Adrian i magen kände jag mig återigen motiverad till att försöka amma, jag vill verkligen att det ska fungera. Samma sak igen, det fungerade bra på BB men så fort vi kom hem kom såren tillbaka. Den här gången var jag förberedd och hade ersättning hemma. Just nu ammar jag endast när det känns bra och brösten är läkta, annars pumpar jag och ger på flaska. Har jag inget utpumpat och han desperat vill ha mat får det bli ersättning. Jag ska försöka ge han bröstet så ofta jag kan nu men känner absolut ingen skam över att redan ge han på flaska. Bättre det än att han inte får någon mat alls!

Jag har valt att delamma och än så länge fungerar det bra för oss, om du helammar...Grattis! Men döm aldrig mig och mitt val!!!
Adrian 

Kommentarer
Fia

Gumman då!! Du är en underbar mamma även om du inte ammar. Dina barn är mätta och får en jäkla massa kärlek även om inte maten kommer från din bröst. Jag hel ammar men inte är jag mer mamma för det. Jag är bara glad att det funkar dör mig för jag känner precis som du att det var en viktig bit för mig. Och jag har ju ammat alla barnen i 14 månader så jag är jätte glad att det funkat så bra. Jag vet oxå att det kan vara skit jobbigt då jag hade massa problem med brösten med Wille det blöde och såra och jag fick svamp på dom. Jag kunde inte ha min lille Wille på brösten för det värkte så mycket men jag kämpa på för jag ville verkligen amma. Men det var riktigt tufft. Men men oavsett vad jag har för erfarenhet av ammning så ville jag bara att du ska veta att jag tycker inte du är en sämre mamma för att du inte hel ammar. Jag tycker du är en toppen mamma oavsett hur dina barn får sin mat dom är lyckligt lottade som fått dig till sin mamma <3 du är stark och detta kommer gå bra oavsett hur länge du pumpar / ammar :) <3 stå på dig och dina val!!

2011-12-02   13:21:34  
Annette

Men snälla lilla gumman. Du e absolut ingen dålig mamma för det. Man måste göra det som känns bäst för dig. En mamma som gråter och är ledsen är inget roligt. Du SKA göra det som du känner är bäst för dig och Adrian. SKIT i vad andra tycker bara du mår bra.

Älskar dig !!!! Och hela familjen <3<3<3

2011-12-02   14:54:44  
Jessica

Jag tycker synd om dig att du får så ont,,Bara du mår bra och din son mår bra så får man göra precis vad man vill och ersättning är inget dåligt...jag amma Noel bara i 2 månader inga problem men ville bara inte amma...men med Anton ville jag ge ammningen 4 månader, men han ville absolut inte sluta så 8.5 månad och jag mådde jätte dåligt för jag ville inte verkligen inte amma...men du har en jätte bra blogg Jessica // Jessica

2011-12-03   10:53:29  
Emma, Oliwers mamma

är det alltså nån som klagar på dig??? fy fan!!!

Surt att det inte gick över denna ggn heller :(



Mitt gick över. Jag har inte alls ont. Men jag har tur troligen och ska nog va väldigt glad över det :)



GO JESSICA!!!!

2011-12-03   18:43:49    http://fantasiemma.blogg.se/
Caroline

Att folk orkar bry sig så mycket om vad andra gör och vilka vägar de väljer! Ingen annan har med att göra hur du väljer att göra, men tyvärr kommer man väl aldrig komma ifrån alla andras tyckande. Man får väl bara jobba på att ignorera det, vilket inte alltid är så lätt. Be dem dra åt helvete du ;)!

2011-12-04   20:49:40  

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback